Skip to content

Ida Retz Wessberg

Foto: Nicholas Southon

Talentprismodtager 2021
Ida Retz Wessberg
Billedhugger

CV

Links

Ida Retz Wessberg arbejder med temaer som krop, køn og forholdet mellem luft og substans, materialitet og immaterialitet.

Ida Retz Wessberg har en kritisk og historisk tilgang til sin kunstneriske praksis.

Hun er optaget af kvindelige narrativer indenfor skulptur-og kunsthistorien, hvorfor hendes værker ofte indeholder referencer til øvrige kvindelige kollegers værker.

Retz Wessberg bruger både traditionelle skulpturmaterialer, som gips og bronze, såvel som mere utraditionelle og moderne materialer, som dynejakker og bobleplast i sin kunst.

Ved at bruge disse forskellige kategorier af materialer, undersøger hun hvordan materialernes historie, værdi og interne hierakier, påvirker måden hvorpå vi som beskuere aflæser skulpturer.

Retz Wessberg er optaget af kredsløb og ventilationssystemer, og hvordan hun som billedhugger kan formgive med luft. Ofte tager hendes værker udgangspunkt i et materiale eller objekt, som indeholder indkapslet luft, som eksempelvis bobleplast.

Bobleplastværkerne er en del af et kredsløb, hvor luften bliver tappet i ét land, hvorefter plasten bliver sendt afsted til et andet land; indkapslet luft fra et fjernt sted, pakket med din pakke med ting købt på nettet.

For Retz Wessberg illustrerer bobleplast en art global ventilation og er et symbol på vores indbyrdes afhængighed og de sociale og biologiske kredsløb, vi alle indgår i.

Siden 2017 har Retz Wessberg lavet kunstnerisk research om den franske billedhugger Camille Claudel(1864-1943). Bl.a. har hun flere gange haft arbejdsophold i Paris, hvor hun har forsket på Centre de Recherche Musée Rodin.

Senest har hun udgivet artiklen “Camille Claudel’s usynlige hænder” (publiceret på idoart.dk, juli 2021), hvor hun sammenligner kønsroller på samtidskunstscenen med forholdene på kunstscenen på Claudels tid.

Retz Wessberg har en Master of Fine Arts fra Billedhuggerskolen Charlottenborg, Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor hun tog afgang i 2018.

Retz Wessberg har udstillet og afholdt artist talks på bl.a. Overgaden Institut for Samtidskunst, Kunsthal Charlottenborg, Museet for Samtidskunst, Enter Art Fair, Art Paris (artsy.net) og SixtyEight Art Institute.

Hun er medlem og medstifter af Billedhuggerfællesskabet 51Cth i Trekroner.

Eksempler på værker

Vandkunst til Skt. Hans Kilde (Water sculpture for Sct. Hans Well) 2021. Foto: Søren Malmose

Vandkunst til Skt. Hans Kilde (Water sculpture for Sct. Hans Well) 2021. Foto: Søren Malmose

Vandkunst til Skt. Hans Kilde (Water sculpture for Sct. Hans Well) 2021. Foto: Søren Malmose

Vandkunst til Skt. Hans Kilde (Water sculpture for Sct. Hans Well) 2021. Foto: Søren Malmose

RELIEF 02 (encapsulated air, gestures) 2020. Jesmonite cast, sewing thread. Dia. 97 cm x H5 cm.. Foto: David Stjernholm

Haning like spaghetti (Eva Hesse’s sculpture) 2020. Air Bubble Wrap, beads with letters insewn by hand
Artist Frame. W50,5xH67,5 cm. Foto: David Stjernholm

Sleeve 2018. Unique plaster cast, L50xD21xW40 cm.
Foto: David Stjernholm

padded jacket (shield silver version) 2018.
Unique plaster cast, metal leaves, H45xD16xW33 cm. Foto: David Stjernholm

Lufthul i Onyx Marble (Airhole in Onyx Marble) 2018.
Onyx Marble, H5,5xD4xW3 cm. Foto: David Stjernholm

Camilles Kåbe (Cape for Camille) 2018. Unique plaster cast, H230xW130xD140 cm. Foto: David Stjernholm

Back To Top