Ida Retz Wessberg
Ida Retz Wessberg arbejder med temaer som krop, køn og forholdet mellem luft og substans, materialitet og immaterialitet.
Ida Retz Wessberg har en kritisk og historisk tilgang til sin kunstneriske praksis.
Hun er optaget af kvindelige narrativer indenfor skulptur-og kunsthistorien, hvorfor hendes værker ofte indeholder referencer til øvrige kvindelige kollegers værker.
Retz Wessberg bruger både traditionelle skulpturmaterialer, som gips og bronze, såvel som mere utraditionelle og moderne materialer, som dynejakker og bobleplast i sin kunst.
Ved at bruge disse forskellige kategorier af materialer, undersøger hun hvordan materialernes historie, værdi og interne hierakier, påvirker måden hvorpå vi som beskuere aflæser skulpturer.
Retz Wessberg er optaget af kredsløb og ventilationssystemer, og hvordan hun som billedhugger kan formgive med luft. Ofte tager hendes værker udgangspunkt i et materiale eller objekt, som indeholder indkapslet luft, som eksempelvis bobleplast.
Bobleplastværkerne er en del af et kredsløb, hvor luften bliver tappet i ét land, hvorefter plasten bliver sendt afsted til et andet land; indkapslet luft fra et fjernt sted, pakket med din pakke med ting købt på nettet.
For Retz Wessberg illustrerer bobleplast en art global ventilation og er et symbol på vores indbyrdes afhængighed og de sociale og biologiske kredsløb, vi alle indgår i.
Siden 2017 har Retz Wessberg lavet kunstnerisk research om den franske billedhugger Camille Claudel(1864-1943). Bl.a. har hun flere gange haft arbejdsophold i Paris, hvor hun har forsket på Centre de Recherche Musée Rodin.
Senest har hun udgivet artiklen “Camille Claudel’s usynlige hænder” (publiceret på idoart.dk, juli 2021), hvor hun sammenligner kønsroller på samtidskunstscenen med forholdene på kunstscenen på Claudels tid.
Retz Wessberg har en Master of Fine Arts fra Billedhuggerskolen Charlottenborg, Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor hun tog afgang i 2018.
Retz Wessberg har udstillet og afholdt artist talks på bl.a. Overgaden Institut for Samtidskunst, Kunsthal Charlottenborg, Museet for Samtidskunst, Enter Art Fair, Art Paris (artsy.net) og SixtyEight Art Institute.
Hun er medlem og medstifter af Billedhuggerfællesskabet 51Cth i Trekroner.